Utmaningar och möjligheter i hotellbranschen

Skriven av Mats Eriksson

Att driva hotell handlar om mer än rum och bokningar – det handlar om människor. För Marcus, som tillsammans med sina syskon driver flera hotell runt om i Sverige, är personalen nyckeln till framgång.

Att hitta rätt medarbetare är avgörande, säger Marcus. Det krävs människor som har känsla för service och verkligen trivs med att möta gäster. Det har blivit svårare att hitta den typen av engagemang i dag än för några år sedan.

Hotellbranschen har förändrats mycket de senaste åren.

Förutom höga driftkostnader är personalkostnaderna en betydande del av företagens utmaningar.

Enligt Marcus krävs långsiktighet och tydligt ledarskap för att skapa hållbara verksamheter.

– Personalen är vår största resurs, men också vår största investering. Det gäller att hitta en balans som gör att både verksamheten och medarbetarna mår bra, säger han.

Med bättre förutsättningar för att anställa fler skulle det bli lättare att höja servicenivån och skapa en stabilare arbetsmiljö.

– Om vi kunde lägga mer tid på service och mindre på att jaga timmar, skulle det gynna både gästerna, personalen och företagen. Det handlar om att skapa trivsel – för alla, avslutar Marcus.