
Kreativitet, kundfokus och Swish: Så byggde Joel sitt företag från grunden

Med en friggebod som verkstad, en laserskärare som främsta verktyg och drömmen om ett mer självständigt liv, har Joel förverkligat sin idé om ett eget företag. Laserdesign har på kort tid gått från vision till verklighet – tack vare ett stort engagemang, stöd från omgivningen och moderna betallösningar från Northmill Bank.
Ett företag föds ur kreativitet och nyfikenhet
Det hela började i liten skala – som så ofta är fallet för många företagare i Sverige. Joel arbetade heltid i en annan bransch när nyfikenheten för laserskärning och gravering väcktes. Intresset växte snabbt, och redan i september tog han steget och köpte sin första laserskärare. I oktober var företaget Laserdesign registrerat.
– Det är ett hobbyprojekt som vuxit, berättar Joel. Jag började experimentera med olika material och tekniker, och snart fick jag förfrågningar från både vänner och företag.
Verksamheten drivs från familjens friggebod, som förvandlats till en fullt fungerande verkstad med utrustning för laserskärning, gravering och designproduktion. Hyllorna är fyllda med exempel på produkter: personligt graverade skärbrädor, namnbrickor, dekorationer, företagsgåvor och mycket mer.
Specialdesign och personlig service i fokus
Laserdesign utmärker sig genom att erbjuda skräddarsydda lösningar för både privatpersoner och företag. Kunden kan själv välja motiv, text och design, vilket gör varje produkt unik.
– Jag får ofta beställningar via webbutiken, men också direkt genom sociala medier och mejl, säger Joel. Det ger en nära kontakt med kunden och gör det möjligt att anpassa produkterna exakt efter deras önskemål.
En populär produkt är den personligt graverade skärbrädan – som kan användas både som köksredskap och gåva. Ett exempel är en beställning till En företagares vardag, där Joel tagit fram en vacker träbricka med inbränd logotyp.
Från noll till femtio kunder – på bara några månader
Trots att Laserdesign är ett nytt företag har responsen varit överväldigande. På bara några månader har Joel byggt upp en kundkrets på omkring 40–50 personer och företag.
– Jag trodde inte att det skulle gå så här snabbt, erkänner han. Det känns jätteroligt att så många tycker om det jag gör.
Kundbasen är bred – allt från personer som beställer personliga presenter till företag som vill ha loggade produkter, profilmaterial eller specialdesignade skyltar.
Smidig försäljning med hjälp av Northmill Bank
En viktig pusselbit i Joels snabba tillväxt är hur han valt att hantera betalningar. Genom samarbetet med Northmill Bank samt den e-handelsplattform han använder, blev det enkelt att erbjuda Swish som betalalternativ i kassan.
– Jag valde Swish för att det är något alla känner igen. Det är tryggt, snabbt och enkelt, säger Joel.
Tack vare Northmill Banks lösning för Swish Företag kunde han aktivera tjänsten direkt i sin webbutik. Kunden betalar med några få klick, och Joel får en tydlig översikt i appen – med information om betalningar, datum och summor.
– Det har verkligen underlättat. Det känns professionellt samtidigt som det är enkelt att hantera, säger han.
Northmill Bank har som mål att göra vardagen enklare för småföretagare – oavsett om det handlar om att erbjuda smidiga betallösningar, bättre översikt eller smarta integrationer.
Entreprenörskap på egna villkor
För Joel är företaget fortfarande ett sidoprojekt vid sidan om hans anställning. Men han ser stor potential framåt.
– Jag tar det steg för steg, säger han. Om fem eller tio år vet man aldrig var man är – kanske är det här mitt heltidsjobb då.
Han är öppen med att det krävs engagemang, tålamod och mod för att starta eget. Men också att det finns ett enormt stöd att få – inte minst från banker, plattformar och andra företagare.
– Man lär sig hela tiden. Det viktiga är att våga börja, säger Joel.
Lärdomar för andra som vill starta eget
När vi frågar vad han vill säga till andra som funderar på att starta eget, tvekar han inte:
– Börja smått. Hitta något du gillar att göra. Testa idéer, prata med folk, lägg inte för mycket press på dig själv.
Han menar också att digitaliseringen gör det lättare än någonsin att komma igång. Med rätt verktyg och lite kreativitet kan man snabbt bygga ett varumärke och börja sälja.
– Det har varit så smidigt att få allt på plats – hemsida, betalning, kundkontakt. Jag tycker verkligen att Quickbutik och Northmill gjort det enkelt för mig, säger han.
Från friggebod till framtid – resan har bara börjat
Joels berättelse visar hur långt man kan komma med ett brinnande intresse, några rätta verktyg och modet att testa. Laserdesign är fortfarande i sin linda, men med en växande kundkrets, stark närvaro online och ett tydligt fokus på personlig service, ser framtiden ljus ut.
Northmill Bank har haft en viktig roll i att möjliggöra denna resa – genom att erbjuda moderna, trygga och flexibla betalningslösningar anpassade för dagens entreprenörer.
Och kanske är det just i sådana här små verksamheter, i en friggebod i utkanten av staden, som nästa stora företag föds.